Poţi mânca banane dacă ai ficat gras (steatoză hepatică)?

| |

Fructele sunt alimente sănătoase pe care toţi nutriţioniştii te încurajează să le consumi în cantităţi mari. În acelaşi timp, bananele se numără printre cele mai dulci fructe.

Iar cum cei care suferă de ficat gras trebuie să reducă numărul carbohidraţilor consumaţi zilnic, se naşte întrebarea: Pot mânca banane daca am steatoză hepatică?

Răspunsul nu este unul foarte simplu de dat. Lucrurile sunt complicate de faptul că experţii nu reuşesc să cadă de acord: unii spun că nu ar trebui să măncăm deloc fructe (şi implicit banane), în timp ce alţii consideră benefic consumul de fructe când ai ficat gras.

Avem deci două posibile răspunsuri care, paradoxal, sunt complet diferite: da, poţi mânca banane dacă ai ficat gras (dar fă-o cu moderaţie). Sau nu, nu mânca deloc banane dacă vrei să scapi de această boală.

Pentru a te hotărî pe care dintre răspunsuri vrei să le alegi, vom discuta mai jos despre fiecare dintre ele iar tu vei putea face alegerea corectă în cunoştinţă de cauză.

Bananele şi steatoza hepatică

Bananele sunt fructe cu conţinut ridicat de zaharuri (aproape 23g conform CSID) ceea ce este destul de mult. De asemenea, o banană medie are cam 100 de calorii – ceea ce nu este puţin.

În acelaşi timp, bananele au sub 1g de grăsimi la suta de grame, dar şi fibre şi proteine (deşi cantităţi mici). Totodată, bananele ne oferă nenumăraţi aminoacizi, dar şi cantităţi diferite de vitamine şi minerale.

Bananele, de exemplu, au foarte mult potasiu, dar şi cantităţi însemnate de magneziu, fosfor, vitamina A şi B9. Toate acestea mai reduc din efectele negative ale zaharului conţinut.

Totuşi, dacă este să comparăm cu un baton de ciocolată cu alune, lucrurile arată mult mai bine. Ciocolata are undeva în jur de 500 de calorii, cu aproximativ 50g de carbohidraţi şi în jur de 30g grăsimi.

Dar decizia de a consuma – sau nu – banane dacă suferim de ficat gras trebuie să vă aparţină în totalitate după ce cunoaşteţi toate detaliile.

De ce să mănânci banane dacă ai ficat gras

banane beneficii ficat gras

Deşi bananele sunt printre cele mai dulci fructe pe care le putem consuma, lucrurile nu stau chiar horror în acest domeniu.

O singură banană medie, bine coapta, oferă cam 10% din necesarul zilnic de carbohidraţi al unui om complet sănătos. Cei care suferă de ficat gras trebuie să reducă numărul de carbohidraţi consumaţi, ceea ce duce procentul undeva la 15 – 20%.

Ceea ce nu este chiar înspăimântător.

Mai ales pentru că bananele vin la pachet cu toate celelalte beneficii: o sumedenie de aminoacizi şi fitonutrienţi care ajută corpul în general, precum şi o serie de minerale, vitamine, fibre şi proteine care fac bananele extrem de nutritive şi sănătoase.

Carbohidraţii conţinuţi de banane (şi fructe în general) sunt complecşi, ceea ce înseamnă că sunt absorbiţi mai lent de organism, fiind mai sănătoşi decât cei din zahărul rafinat, de exemplu. Acesta din urmă este absorbit aproape imediat, fiind extrem de nociv (am vorbit despre zahăr şi steatoza hepatică aici).

Uitându-ne la toate aceste detalii, putem concluziona uşor că putem mânca banane dacă suferim de ficat gras. Ele vin la pachet cu multe beneficii şi din acest motiv nu intră pe lista neagră a alimentelor interzise.

Sigur, asta nu înseamnă că ar trebui să mâncăm banane în cantităţi industriale. Una pe zi ar fi suficient.

De ce să nu mănânci banane dacă ai ficat gras

Banane ficat gras

În ciuda faptului că am concluzionat mai sus că bananele nu sunt chiar atât de rele pe cât ai crede dacă suferi de ficat gras, ele nu sunt elemente esenţiale în dieta recomandată pentru steatoză hepatică.

Asta înseamnă că le poţi elimina complet din dietă fără mari probleme.

Asta dacă nu le înlocuieşti cu alimente mai nesănătoase – alimente care conţin zahăr, chimicale sau sunt bogate în grăsimi.

Bananele, în ciuda tuturor beneficiilor oferite, conţin cantităţi însemnate de zahăr. Iar aici, cu cât reducem mai mult consumul de zahăr, cu atât scăpăm mai repede de ficatul gras.

Acesta este principalul motiv pentru care putem să nu mâncăm banane. Dar trebuie să fie clar: nu eliminăm bananele ca să mâncăm un baton de ciocolată în schimb! Sau o porţie de cartofi prăjiţi.

Concluzie

Dacă puteţi elimina complet din dietă bananele – dar să le înlocuiţi cu alte fructe şi legume – atunci acest lucru va fi benefic pentru sănătatea generală.

În acelaşi timp, dacă nu vă surâde idea de a elimina bananele din dieta pentru ficat gras, nu cred că este neapărat nevoie să o faceţi. Asta dacă le consumaţi cu moderaţie (maxim una de zi şi ideal nu zilnic).

Eu, personal, am ales să nu renunţ la banane. Am avut zile când am mâncat două pe zi, ca gustare, precum şi multe zile consecutive când am măncat cel puţin o banană. Cu toate acestea, am reuşit să vindec ficatul gras.

Cu siguranţă acest lucru nu s-a întâmplat pentru că am continuat să consum banane, dar nici nu mi-au făcut rău. Dieta mea a fost una extrem de săracă în carbohidraţi şi grăsimi, oricum şi am făcut exerciţii fizice zilnic. Acestea sunt lucrurile cele mai importante.

Cred că atâta timp cât mâncaţi în general sănătos, aveţi un total caloric, la finalul zilei, cel puţin egal cu cel necesar pentru atingerea greutăţii ideale şi, la fel de important, sunteţi activi fizic, o banană pe zi nu va pune niciun fel de piedici misiunii voastre de a scăpa de steatoza hepatică.

Dar decizia vă aparţine în totalitate. Acum ştiţi exact toate detaliile şi puteţi hotărî dacă renunţaţi definintiv la banane sau continuaţi să le consumaţi cu moderaţie.

Previous

Exemplu de meniu săptămânal pentru ficat gras

Idei de prânz pentru ficat gras

Next

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.