Exemplu de meniu săptămânal pentru ficat gras

| |

Una dintre principalele provocări după ce ai fost diagnosticat cu steatoză hepatică este stabilirea unui meniu sănătos, un plan de mese zilnice care să te ajute să învingi această boală. Astăzi sunt aici să vă dau un exemplu de meniu pentru ficatul gras – şapte zile de mese sănătoase, conforme cu dieta mediteraneană pe care o recomand.

Acest exemplu de meniu pentru ficatul gras nu este, însă, mai mult decât asta: o sugestie. Un exemplu. Nu include toate opţiunile alimentare pe care le avem şi nu este un meniu ce trebuie urmat cu sfinţenie pentru a scăpa de steatoza hepatică.

Am creat acest meniu bazându-mă pe obiceiurile mele culinare (după diagnosticare şi după ce am scăpat de ficatul gras). Deşi totul se bazează pe o combinaţie de experienţe personale şi cercetare, nu vreau să credeţi că este genul acela de dietă ce trebuie urmată exact timp de şapte zile pentru a scăpa de probleme.

De ficatul gras se scapă, dar e nevoie de cel puţin câteva luni (la mine a durat un an şi jumătate, de exemplu).

Rolul exemplului de mai jos cu un meniu recomandat pentru steatoza hepatică este acela de a vă ajuta să faceţi alegeri inspirate când vine vorba despre ce să mâncaţi în fiecare zi. De asemenea, încearcă să clarifice faptul că şi fără mâncărurile interzise, tot putem avea mese extrem de variate.

Am făcut deja recomandări specifice, cum ar fi ideile de mic dejun pentru steatoza hepatică sau idei de pranz pentru ficat gras. Dar ştiu că pentru majoritatea persoanelor proaspăt diagnosticate, aranjarea acestor mâncăruri permise într-un meniu coerent este dificilă la început.

Sper ca sugestiile de mai jos să fie utile şi să ajute la crearea unei imagini de ansamblu mai clară în ceea ce priveşte tipurile de mâncare pe care le putem consuma când suferim de ficat gras.

Principii generale ale meniului săptămânal pentru steatoza hepatică

salata pentru steatoza hepatica

Vom începe cu nişte generalităţi, pe care eu încă le urmez după toţi aceşti ani de la diagnosticare (şi vindecarea ulterioară).

În primul rând, numărul de mese zilnice. Eu am ales să mănânc de cinci (5!) ori pe zi, astfel:

  • mic dejun imediat după ce mă trezesc (undeva la ora 7, în cazul meu)
  • o gustare la ora 10 (deci cam la trei ore după micul dejun)
  • prânz la ora 13
  • a doua gustare la ora 16 (după 2.5 – 3 ore)
  • cina la ora 18
  • gustare finală la ora 20 (pe care o “sar” cât de des pot)

Ideal ar fi să nu mai existe acea gustare de la ora 20, dar în realitate am văzut că îmi este foarte foame şi deseori sunt cu mult sub necesarul caloric zilnic. Ca o idee însă, se poate servi cina ceva mai târziu (la ora 19, de exemplu) pentru a face mai uşoară eliminarea gustării de seară.

Din acest motiv, nu voi include gustarea finală în meniul recomandat, dar vreau să ştiţi că aceasta poate exista în cazul în care vi se face mult prea foame. Ideea este să nu ne chinuim extrem de mult pentru că acest meniu devine un nou stil de viaţă, pe care va trebui să îl urmăm pe termen lung.

Important este să mâncăm, fie cina, fie gustarea, cu minim două ore înainte de a ne culca.

În al doilea rând – ce bem? Ştim deja că nu mai avem voie să bem alcool, dar nici sucuri sau alte băuturi. Avem voie să bem doar apă simplă sau minerală (sau chiar apă cu lămâie), cafea neîndulcită şi ceaiuri după gust – dar şi acestea neîndulcite.

În rest, stăm departe de mâncărurile care nu sunt permise şi ne autoeducăm să mâncăm sănătos. Acestea sunt principiile de bază când vine vorba de stabilirea meniului zilnic.

Acum, haideţi să vedem un exemplu concret de meniu pentru ficatul gras timp de şapte zile!

Idee meniu zilnic pentru steatoza hepatică

Vreau să repet că meniul de mai jos este pur informativ, pentru a vă ajuta să stabiliţi cam cum ar trebui (sau aţi putea) să mâncaţi zilnic, după diagnosticare.

Deşi puteţi fără probleme să îl urmaţi întocmai, el nu reprezintă neapărat meniul zilnic ce trebuie urmat pentru a scăpa de această problemă de sănătate.

somon steatoza hepatica

IMPORTANT: Dacă puteţi, eliminaţi oricare dintre gustări. Eu le consum pentru că pur şi simplu mi se face prea foame fără ele (şi când eşti hămesit, e mult mai uşor să calci strâmb). Dar gustările nu sunt necesare.

Luni

Mic dejun: Terci de ovăz cu fructe de pădure (fierbem ovăzul în apă – putem adăuga şi puţin lapte pentru extra aromă si adăugă fructe de pădure congelate sau proaspete: afine, coacăze, zmeură etc)
Prima gustare: o mână de alune sau ceva similar (migdale, caju etc). Acestea trebuie să fie coapte, nu prăjite în ulei! (cantitate maximă: 50g)
Prânz: O salată mare de legume (două roşii, castravete, ceapă, un ardei gras, un strop de ulei de măsline extravirgin şi sare după gust)
A doua gustare: Un fruct (banană, măr etc)
Cină: Piept de pui sau curcan la grătar cu garnitură de orez brun (fiert simplu)

Marţi

Mic dejun: Avocado pe două felii de pâine integrală (eu prepar un guacamole, pasând un avocado împreună cu un căţel de usturoi, o lingură de sos de roşii din 100% roşii, o linguriţă de lămâie şi sare după gust)
Prima gustare: un măr mare (sau două mai mici)
Prânz: Supă de legume cu iahnie de fasole (fasole, apă, sos de roşii, ceapă, morcovi – nimic mai mult!)
A doua gustare: un păhărel de iaurt slab (1.5 – 2% grăsime)
Cină: Ardei gras sau gogoşar, tăiat în două şi umplut cu o cremă de brânză de vaci (slabă), dat la cuptor

Miercuri

Mic dejun: Budincă de chia cu fructe de pădure
Prima gustare: Un baton proteic sau din fructe (fără zahăr)
Prânz: O “bărcuţă” dintr-o vanătă
A doua gustare: Fructe
Cină: Frigărui vegetale la grătar (tofu, ceapă, ardei, dovlecel, roşii cherry)

Joi

Mic dejun: Omletă simplă dintr-un ou şi albuşul de la un al doilea ou. O preparăm într-o tigaie non-stick, fără ulei.
Prima gustare: Fruct (măr sau banană sau două-trei piersici etc)
Prânz: Mâcare de linte amestecată cu orez negru, fiert simplu
A doua gustare: Un smoothie de sfeclă roşie cu spanac şi morcov
Cină: Somon la grătar cu o salată verde (baby spanac, salată tradiţională etc). Se poare înlocui somonul cu orice tip de peşte.

Vineri

Mic dejun: Un iaurt slab cu fructe de pădure proaspete. Se poate adăuga şi un biscuite fără zahăr, pentru consistenţă.
Prima gustare: o mână de alune, arahide sau ceva similar
Prânz: Pui tras în tigaie (ulei la minim sau fără ulei!) cu legume. Morcov ras ca garnitură.
A doua gustare: Două rondele de orez integral
Cină: Salată de legume (roşii, castraveţi, ceapă, ardei după gust. Putem folosi şi o fâşie mică de brânză albă)

Sâmbătă

Mic dejun: Mix de fructe cu seminţe (o banană şi seminţe de dovleac sau floarea soarelui, coapte fără ulei)
Prima gustare: Covrigei din graham sau făină integrală (doar câteva bucăţi)
Prânz: Supă/ciorbă de legume cu o salată de ton (ton din conservă cu apă amestecat cu salată verde/iceberg)
A doua gustare: Sticks-uri de legume (1-2 morcovi sau bucăţele de ardei gras)
Cină: Salată de fasole cu porumb dulce.

Duminică

Mic dejun: Brânzică de vaci pe două felii de pâine integrală
Prima gustare: Fruct (măr, două portocale sau ceva similar)
Prânz: Mâncare de mazăre
A doua gustare: un iaurt slab
Cină: Salata de sfeclă cu piept de pui la grătar

Şi cam acesta ar fi exemplul meu de meniu săptămânal pentru ficatul gras. Nu este unul complet – sunt multe alte mâncăruri sănătoase pe care le puteţi consuma.

Supe şi ciorbe de toate felurile (NU grase şi fără zahăr – de asemenea, fără cartofi, orez sau paste!), mâncare de fasole verde sau galbenă, peşte şi fructe de mare, diverse tipuri de salate… din fericire, avem suficiente opţiuni pentru o dietă extrem de variată.

Sper ca exemplul de mai sus să fie util şi să vă ofere noi idei de mese în timpul zilei. După cum am zis, poate fi urmat întocmai sau adaptat după gust. Orice ar fi, este important să urmaţi principiile de bază şi să vă ţineţi de el.

Va fi, cel mai probabil, destul de greu la început să eliminăm tot zahărul cu care suntem obişnuiţi, toate grăsimile şi pâinea… dar corpul nostru nu are nevoie decât de vreo două săptămâni să se obişnuiască cu noul mod de viaţă.

Trebuie să facem asta – nu avem altă opţiune. Sănătatea noastră este în joc!

Previous

De ce să bei apă cu lămâie dacă suferi de ficat gras

Poţi mânca banane dacă ai ficat gras (steatoză hepatică)?

Next

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.