Ce fructe poţi mânca dacă suferi de ficat gras (steatoză hepatică)?

| |

Surprinzător pentru mine, fructele sunt destul de controversate când vine vorba despre dieta potrivită pentru ficatul gras.

După cum probabil deja aţi văzut sau auzit prin alte locuri, de multe ori se spune că ar trebui să renunţăm complet la fructe dacă vrem să scăpăm de ficatul gras.

Acest lucru – după cum vom vedea astăzi – este fals. Vom discuta, aşadar, cum stă treaba cu fructele si steatoza hepatică, precum şi ce fructe să mâncăm sau să evităm pentru a grăbi vindecarea.

De ce unii consideră că fructele ar trebui eliminate din dietă?

fructe de padure pentru ficat gras

La început poate părea ciudat: vorbin despre ficat gras, dar nu trebuie să consumăm zahăr. Am explicat într-un articol anterior de ce acest lucru nu este chiar aşa ciudat, deci nu voi insista pe această temă.

Dar, pornind de la ideea că zahărul – sau carbohidraţii în exces sunt cu adevărat periculoşi pentru sănătatea noastră, vine şi problema fructelor.

Majoritatea fructelor pe care le putem mânca au cantităţi ridicate de fructoză, care este un carbohidrat. Aşadar, anumite persoane o consideră la fel de periculuoasa ca şi zahărul.

Deşi o parte de adevăr există aici şi consumul excesiv de carbohidraţi (proveniţi din orice fel de aliment, inclusiv fructe) ar fi cu adevărat neindicat, realitatea este puţin diferită.

După cum vom vedea, carbohidraţii primiţi din consumul de fructe sunt OK pentru noi şi vin la pachet cu alte beneficii, făcând fructele un aliment important în lupta noastră pentru vindecarea acestei probleme de sănătate.

De ce putem consuma fructe dacă avem ficat gras?

afine si zmeura pentru steatoza hepatica

Chiar dacă unele fructe au un conţinut ridicat de fructoză şi fibre (implicit, carbohidraţii pe care trebuie să îi ţinem sub control), aceştia nu sunt carbohidraţi care să se absoarbă rapid în fluxul sanguin, cum o face zahărul sau alte siropuri/înlocuitori de zahăr.

Datorită faptului că fructele au, pe lângă zahărul conţinut, şi alte elemente precum vitamine, minerale sau chiar fibrele menţionate anterior (care tot carbohidraţi sunt), acestea devin mult mai mult decât bombe calorice sau alimente nesănătoase.

Organismul uman va absorbi mai lent, pe o perioadă de timp ceva mai îndelungată carbohidraţii proveniţi din fructe, deci nu vom suferi o creştere la fel de accentuată a nivelului de zahăr în sânge ca atunci când mâncăm zahăr.

De asemenea, numeroasele fibre, vitamine şi minerale (precum şi alţi micronutrienţi) cu care vin la pachet fructele, le fac nişte alimente sănătoase şi necesare într-o dietă sănătoasă şi echilibrată.

Sunt anumite voci care susţin că, datorită faptului că oamenii consumă fructe de mii de ani (spre deosebire de zahărul rafinat, care este mult mai recent), corpul nostru este învăţat cu acest tip de carbohidrat şi “ştie” să îl pună mai bine la treabă decât o face cu zahărul procesat.

In concluzie, datorită vitaminelor, mineralelor, antioxidanţilor şi fibrelor conţinute în fructe, acestea rămân alimente pe care nu doar că le putem consuma dacă suferim de ficat gras, dar chiar trebuie să le consumăm pentru a spori vindecarea.

IMPORTANT: Numeroase persoane care suferă de steatoză hepatică au, de asemenea, diabet. În cazul acesta, lucrurile se schimbă, dieta pentru diabet fiind puţin diferită. Afirmaţiile mele din acest articol se aplică exclusiv persoanelor care NU suferă şi de diabet.

Cele mai bune fructe pentru ficatul gras

diverse fructe

Bun, acum că am aflat de ce nu trebuie neapărat să renunţăm la fructe dacă urmăm o dietă sănătoasă pentru ficatul gras, este timpul să vedem care sunt cele mai bune fructe pe care le putem consuma.

Aşa cum am discutat, fructele conţin cantităţi însemnate de carbohidraţi. Asta înseamnă că nu strică să le consumăm mai mult pe acelea care nu au la fel de mulţi carbohidraţi la 100 de grame.

În general, principiul după care mă bazez eu când vine vorba despre dieta pentru ficatul gras este acesta: cheia vindecării vine de la moderaţie.

Cu alte cuvinte, putem consuma orice fruct fără a face excese, dar dacă avem de unde alege, ar fi bine să alegem următoarele fructe:

1. Limes şi lămâi: au cea mai redusă cantitate de carbohidraţi. Însă e dificil să ronţăi o lămâie, aşa că cel mai uşor este să le consumăm în combinaţia de apă cu lămâie, despre care deja am vorbit pe blog.

2. Rubarbă: O listăm pentru că are un conţinut redus de zaharuri, dar nu este un aliment prea comun în România. Sincer, personal am încercat şi am trecut mai departe. Nu e pentru mine, dar merită încercat.

3. Caise: delicioase şi uşor de găsit în pieţe. Mare atenţie să le cumpărăm în timpul sezonului, altfel ne bombardăm organismul cu tot felul de pesticide şi chimicale.

4. Zmeură: unul dintre fructele mele preferate, pe care îl consum tot anul. Putem găsi zmeură congelată rapid şi astfel o avem disponibilă oricând.

5. Căpşune: deşi începem să trecem în teritoriul fructelor cu ceva mai multe zaharuri, căpşunele rămân o opţiune sănătoasă, cu mai puţin zahăr decât alte fructe. De asemenea se găsesc congelate rapid, deci pot fi consumate tot anul.

6. Afine: Disponibile în supermarketuri tot anul, eu prefer să îmi iau bio (sau de la piaţă) în timpul sezonului şi să le congelez. Merg perfect în terciuri sau iaurt.

7. Kiwi: Nu sunt un mare fan, dar kiwi-ul are un conţinut relativ redus de zaharuri şi multă vitamina C. Buni pentru ceva diversitate.

8. Pepene roşu: La mine i se zice lubeniţă. Indiferent de nume, este un aliment extrem de bun şi răcoritor vara. Mare atenţie aici, însă, fiindcă este foarte uşor să mâncăm în exces! O porţie nu trebuie să fie mai are de 300 de grame de fruct!

Pe lângă aceste fructe recomandate, mai avem altele ceva mai puţin comune în România, precum guava, merişoare (proaspete, nu confiate!) sau papaya.

Ce facem cu restul fructelor?

După cum vedeţi, multe fructe foarte comune la noi lipsesc: mere, pere, prune, pepene galben, struguri, banane şi chiar portocale.

Acestea nu sunt pe lista de mai sus deoarece conţin mai mult zahăr/carbohidraţi, dar asta nu înseamnă că trebuie eliminate complet din dietă.

Eu, personal, am mâncat 1-2 banane pe zi după ce am fost diagnosticat cu ficat gras şi am reuşit să mă vindec. Deci, atâta timp cât fac parte dintr-o dietă echilibrată şi stilul nostru de viaţă este activ, fructele nu ne vor face rău.

Bun, nu zic acum să mâncăm kilograme de banane, mere sau chiar lămâi in fiecare zi! Toate trebuie consumate cu moderaţie, iar cele opt de pe lista de mai sus ar trebui consumate cu prioritate în faţa celorlalte.

Fructele pot fi introduse în dieta noastră fie ca o gustare între mese sau la micul dejun.

Putem bea sucuri de fructe dacă avem steatoză hepatică?

sucuri de fructe

Spre deosebire de fructe sau chiar ceaiurile care ajută vindecarea noastră, sucurile de fructe nu sunt recomandate – ba chiar, din contră, le-aş considera interzise, chiar dacă vorbim de sucuri din 100% fruct, stoarse acasă sau cumpărate din magazin.

Unele persoane chiar spun că sunt la fel de nocive precum sucurile îndulcite cu zahăr, deşi eu nu aş merge chiar atât de departe. Însă sunt de acord că ar trebui evitate.

Spre deosebire de fructul întreg care vine cu amalgamul acela de vitamine, minerale şi fibre, sucul de fructe (chiar dacă este stors acasă) pierde mulţi din acei nutrienţi.

Faptul că pulpa fructului nu mai este prezentă face ca zahărul din fruct să se asimileze mai rapid, de asemenea. Iar nici asta nu ajută.

Dacă vreţi neapărat un strop de varietate, puteţi prepara un smoothie. Aici rămâne fructul intreg, deci avem liber la ele.

Concluzie

Chiar dacă suferim de ficat gras, fructele pot rămâne o parte importantă a dietei noastre.

Deşi sunt voci care recomandă să nu mai fie consumate, eu cred că este exagerat fiindcă, pe lângă carbohidraţi (care nu sunt utili în exces), ele vin cu numeroase alte beneficii.

După cum am mai zis, eu am consumat fructe din belşug după ce am fost diagnosticat (mult mai multe decât consumam înainte) şi am reuşit să mă vindec.

În acelaşi timp, totul a făcut parte dintr-o dietă echilibrată în care zahărul adăugat a fost eliminat complet.

Cred că nu este un capăt de lume dacă mâncăm una – două porţii de fructe pe zi sau poate chiar trei din când în când.

Sigur, ar fi mai bine să consumăm legume exclusiv, dar cred că acest lucru nu este posibil mereu.

Aşadar – liber la fructe, dar încercaţi să le mâncaţi mai des pe cele cu cantităţi reduse de carbohidraţi. Şi niciodată nu facem excese!

Previous

Silimarina (Milk Thistle) pentru ficat gras: Funcţionează sau nu?

Leave a Comment